از کجا بفهمم نوزادم زردی داره

یکی از دغدغه های مادرانی که به تازگی زایمان کرده اند این است که علائم زردی نوزاد چیست و از کجا بفهمم نوزادم زردی داره ؟ آیا با استفاده از فتوتراپی خوب میشود؟ البته این نگرانی به جایی است چون اگر تشخیص به موقع باشد به راحتی قابل رفع است و اگر به آن اهمیت داده نشود و تاخیر صورت گیرد میتواند خطرناک باشد.

به محض اینکه مادر بارداری زایمان کرد قطعا پزشک متخصص زنان و زایمان بر بالین وی حضور دارد. این پزشک با توجه به تجربیاتی که دارد در همان نگاه اول به کودک و رنگ پوستش متوجه مشکل میگردد چرا که این بیماری در ابتدا از چشم و صورت کودک و در صورتی که شدید باشد به تدریج کل بدن را فرا میگیرد.

ضمنا در بسیاری از بیمارستانها قبل از ترخیص مادر پزشک اطفال نیز بچه را به صورت بصری معاینه میکند و تمام هشدارهای لازم را به والدین میدهد. چنانچه بیماری خاصی وجود داشته باشد مادر متوجه شده و روند درمان انجام شود. میتوان روند درمان را با اجاره دستگاه فتوتراپی خانگی انجام داد.

از کجا بفهمم نوزادم زردی داره و چگونه آن را رفع نمایم؟

قطعا پزشکان و همچنین افراد باتجربه و مادر بزرگها و همچنین مادرانی که فرزند چندم خود را به دنیا می آورند به راحتی میتوانند با یک نگاه متوجه تغییر رنگ پوست بچه گشته و بیماری وی را تشخیص دهند اما روشهای علمی دقیقتری نیز برای اطمینان از مشکل هست که میتوان از آزمایش خون، دستگاه بیلی چک یا بیلی روبین متر و یا همچنین استفاده از جدول نوزادان اشاره نمود. قابل ذکراست آزمایش خون دقیقترین روش و جدول راحت ترین میباشد.

از کجا بفهمم نوزادم زردی داره

در جواب این سوال که ” از کجا بفهمم که نوزادم زردی داره یا نه ” باید گفت این ضایعه در بعضی نوزادان در بدو تولد خود را نشان میدهد اما عمدتا تا چهار روز بعد تولد بروز میکند و در بعضی نوزادان دیگر نیز بروز آن میتواند تا چهل روز طول بکشد بنابراین بچه ها باید در طول مدت چهل روز تحت مراقبت باشند.

خوشبختانه علائم زردی نوزاد از روی ظاهر کودک نیز قابل تشخیص است پس ضرورت دارد والدین حداقل در طول این مدت به رنگ پوست فرزند خود و به خصوص به چشمانش توجه ویژه ای داشته باشند و به محض تغییر رنگ سفیدی چشم، به پزشک مراجعه نموده و یا با مراکز مرتبط تماس بگیرند.

روشهای علمی تعیین میزان بیماری در نوزادان

روش دیگری برای اینکه از کجا بفهمم نوزادم زردی داره مراجعه به آزمایشگاه و دادن آزمایش خون است. این روش بسیار دقیق بوده و مقدار آن را به طور واضح مشخص مینماید. روش دیگر نیز بیلی چک هست و عدد بیلیروبین را مشخص مینماید اما دقت آن مثل آزمایش نیست. امروزه با اپلیکیشن های جدیدی که برای موبایل ارائه گردیده نیز میتوان میزان یرقان را مشخص نمود.

عمدتا تشخیص زردی نوزاد خیلی راحت بوده و مادران به هیچ عنوان نگران نباشند فقط توجه داشته باشند که تاخیر به وجود نیاید چراکه در این صورت میتواند خطراتی برای کودک داشته که غیر قابل جبران باشد.

استفاده از فتوتراپی بهترین راه برای درمانست چرا که هم قطعیست و هم بچه در کوتاهترین زمان ممکن بهبود میابد و هم اینکه عوارضی ندارد. البته نور دستگاه فتوتراپی با لامپ فلورسنت برای چشم مضر بوده که ضرورت دارد کار با آن مطابق دستورالعمل انجام گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button