آیا دستگاه فتوتراپی پوست نوزاد را میسوزاند

همیشه این سوال در ذهن والدین ایجاد میشود که اگر ما مجبور به استفاده از تجهیزات درمانی شویم آیا دستگاه فتوتراپی پوست نوزاد را میسوزاند و یا ممکن است باعث سوختن وی گردد؟  آیا ممکن است برای کودک عوارض ایجاد کند که در آینده خطر داشته باشد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوال خود را بگیرید.

چنانچه بچه ای یرقان داشته باشد و شدت آن نیز بالا باشد (درجه بیلی روبین 8 و بیشتر) باید از تجهیزات فوتوتراپی استفاده نمود که در این حالت کودک باید کاملا عریان و بدون هیچگونه لباس و یا پوشش و تنها با پوشک باشد تا بدنش کاملا در معرض تابش اشعه قرار گیرد.

آیا دستگاه فتوتراپی پوست نوزاد را میسوزاند

در چنین وضعیتی نور منتشر شده از منبع تابش به طور مستقیم به بدن کودک که از قضا بسیار نحیف و آسیب پذیر است برخورد میکند. این نور جذب بدن شده و در نهایت با خرد کردن بیلیروبین خون باعث از بین بردن زردی میشود و به همین دلیل میتواند باعث برنزه شدن پوست نوزاد گردد. اما آیا تاثیر نور فتوتراپی بر چشم میتواند خطرناک باشد؟

آیا دستگاه فتوتراپی پوست نوزاد را میسوزاند و خطر دارد؟

اثر نور درمانی رابطه مستقیم با نوع آن دارد. برای مثال عوارض دستگاه زردی با لامپ فلورسنت برای بچه خطرناک است چرا که لامپ های فلورسنت هم اشعه ماورای بنفش یا همان یو وی تولید میکنند که به شدت به بدن کودک آسیب میزنند. همچنین این لامپها به شدت داغ میشوند و بدن کودک را میسوزاند لذا ضرورت دارد فاصله لامپها و همچنین مدت زمان استفاده از آن ها مطابق با دستورالعمل به درستی رعایت گردد تا عوارض فتوتراپی پوست به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

ضمنا شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی امکان پذیر است و توصیه میگردد دفعات شیر دهی نیز افزایش یابد. اما در مقابل تجهیزاتی که از لامپهای LED مدرن بهره میبرند مضرات ذکر شده را ندارند و هیچگونه آسیبی نیز به کودک نمیزنند ضمن اینکه هیچگونه خطری آینده او را نیز تهدید نمیکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button