جدول درجه بندی زردی نوزاد

با توجه به فراگیر بودن یرقان در نوزادان لازم است جهت تعیین درجه زردی نوزاد حین تولد و به خصوص تا 4 روزگی کودک تحت نظر پزشک بوده و یا با استفاده از جدول کنترل گردد تا در صورت لزوم اقدامات مقتضی صورت گیرد.

شدت زردی در تعداد قابل توجهی از کودکان موقعی که به دنیا میآیند بالاست و این عدد برای نوزادان مختلف متفاوت است. اما سوال اساسی اینجاست که بیماری مذکور تا چه محدوده ای بی خطر بوده و چه عددی میتواند والدین را مجبور به استفاده از درمان نماید؟

ابتدا ضرورت دارد والدین درجه زردی نوزاد را به طور دقیق بدانند. روشهای مختلفی برای مشخص نمودن این عدد وجود دارد که به طور کلی عبارتند از آزمایش با خونگیری، بیلی چک و یا مراجعه به جدول.

این بیماری از سن سه روزه خود را نشان میدهد و تا پنج روزه به ثبات میرسد. تا سن 4 روزگی نباید بیشتر از 8 باشد. اگر چه عدد 8 نیز حکایت از وجود مقدار کمی از بیماریست اما قاعدتا بعد از چند روز خود به خود و یا با طب سنتی رفع میشود.

چنانچه شدت آن بیشتر از این مقدار باشد یعنی نوزاد بیماری داشته و معمولا پزشک برای تشخیص علت و رفع آن اقدام مینماید. مقدار آن تا زیر 20 با تشخیص به موقع قابل درمان هست. اگر شدت آن بیشتر از این مقدار باشد کودک باید بستری گردد.

رنج درجه زردی نوزاد باید چند باشد؟

درجه زردی نوزاد و جدول درجه بندی زردی نوزادان

این عدد برای نوزادان سه تا پنج روزه باید حدود 5 میلیگرم بر دسی لیتر باشد. اگر طی ۲۴ ساعت اولیه تولد، بیشتر از ۵ میلی گرم بر دسی لیتر بود می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید. مطابق جدول فوق بیشترین شدت هم ۲۵ است که بسیار خطرناک خواهد بود که قطعا پزشک در این حالت دستور تعویض خون را صادر خواهد کرد.

توصیه اکید میشود والدین عزیز و مادرانی که به تازگی زایمان کردند مرتب و هر چند ساعت یکبار مطابق جدول فرزند خود را کنترل نمایند و هر گونه شک و تردید و یا وجود هر گونه علائم سریعا فرزند خود را نزد دکتر ببرند. برای آشنایی با طرق درمان میتوانید به مقاله تخصصی ما مراجعه نمایید که آنجا به طور مشروح توضیحات لازم ارائه گردید.

از ظاهر و رنگ پوست نوزاد متوجه خوب شدن بچه میشویم اما جهت اطمینان و اطلاع از میزان دقیق درجه آن میتوان مجددا آزمایش داده و یا از بیلی چک استفاده نمود. چنانچه بیلیروبین به کمتر از 8 میلی گرم بر دسی لیتر برسد درمان کامل میباشد. البته بعضی از پزشکان ترجیح میدهند این عدد به حدود 5 کاهش یابد تا احتمال برگشت به صفر برسد.

به والدین عزیز پیشنهاد میگردد چنانچه فرزندشان یرقان حتی با شدت پایین هم دارد از دستگاه فتوتراپی خانگی استفاده کنند چرا که روشهای سنتی و خانگی و گیاهی اثر قطعی ندارند ضمن اینکه گاهی اوقات مدت زمان بهبودی نوزادان طولانی میشود و یا بعضی وقتها برعکس شده و شدت بیماری افزایش یابد که باعث خواهد شد روند خوب شدن کودک سخت تر شده و مشکلات بعدی را ایجاد نماید.

روشهای تعیین

به دو روش میتوان به میزان دقیق درجه زردی نوزاد دست یافت که عبارتند ازدادن “آزمایش خون” که ضرورت دارد نوزاد را به آزمایشگاه معتبر برده و از وی چند قطره خون گرفته شود و “دستگاه بیلی چک”.  

قطعا با گرفتن خون، صدای گریه اش بلند شده و چشمان مادر نیز بدون استثنا کاملا خیس و اشک آلود. اما چاره چیست؟ بهبودی نوزاد تازه رسیده از هر چیزی مهمتر و واجب تر. بعد از حدود 2 ساعت جواب حاضر خواهد شد.

اما روش دیگری نیز وجود دارد و آن استفاده از بیلی چک است. دیگر لازم نیست که بچه را به آزمایشگاه برد بلکه میتوان دستگاه را که کمی بزرگتر از یک موبایل بوده به منزل انتقال داد. ضمنا دیگر نیازی به خونگیری و درد کشیدنش نیست بلکه فقط با نزدیک کردن دستگاه به پیشانی بچه شدت بیماری اندازه گیری میگردد.

اگر چه این روش بسیار راحت و بدون آزار کودک میباشد اما دقت آزمایش به مراتب بیشتر از آن و متعاقبا بسیاری از پزشکان نوزادان را روانه آزمایشگاه میکنند.

تعیین درجه با جدول زردی نوزاد و سن

توسط جدول زیر میتوان با کمی دقت میزان بیماری را تخمین زد:

اجاره دستگاه زردی نوزاد | فروش دستگاه زردی نوزاد | قیمت دستگاه زردی نوزاد | درمان زردی نوزاد

به طور کلی برای اندازه گیری آنچه اهمیت دارد اینست که سنش چقدر بوده و اینکه آیا نارس به دنیا آمده و یا کامل. البته برای فتوتراپی وزن اهمیت خاصی پیدا میکند.

جدول زردی نوزاد بر اساس سن:

جدول زردی نوزاد و درجه بندی آن

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button