درمان زردی نوزاد در منزل

زردی نوزاد

زردی نوزاد (baby jaundice) یک بیماری شایع است و تعداد قابل توجهی از نوزادان (حدود 70 درصد) حین تولد با این بیماری متولد میگردند و بیشتر در نوزادان نارس به وجود می آید. فارغ از اینکه علت و منشا این بیماری چیست باید سریعا بهبود یابد. به این بیماری یرقان نیز گفته میشود.

درمان زردی نوزاد در منزل

مهمترین علائم این عارضه تغییر رنگ پوست به زرد است به گونه ای که با نگاه به کودک میتوان آن را به راحتی مشاهده کرد. قابل ذکر است بررسی رنگ پوست کودک باید در فضای کاملا روشن و ترجیحا زیر نور آفتاب باشد تا خطایی ایجاد نگردد.مهمترین علائم این عارضه تغییر رنگ پوست به زرد است به گونه ای که با نگاه به کودک میتوان آن را به راحتی مشاهده کرد. قابل ذکر است بررسی رنگ پوست کودک باید در فضای کاملا روشن و ترجیحا زیر نور آفتاب باشد تا خطایی ایجاد نگردد.

زردی نوزادان به دو دسته کم خطر و پر خطر تقسیم میشود. نوع کم خطر آن دو سه روز اول تولد بروز پیدا می‌کند و پس از یک یا دو هفته از بین می‌رود. نوع پر خطر آن میتواند ناشی از ناسازگاری خون مادر ، هپاتیت، آترزی مجاری صفراوی که به‌ درستی تشکیل نشده‌اند، عفونت‌های خونی، بیماری‌های ارثی از جمله کمبود آنزیم‌هایی مانند آنزیم گلوکز ۶ فسفاتاز، ناهنجاری‌هایی که طفل هنگام تولد به آن مبتلا می‌گردد باشد.

علت یرقان

  • گروه خونی مادر O و گروه خونی کودک A یا B
  • مادر Rh منفی و بچه Rh مثبت
  • وجود سابقه بیماری فوق الذکر و شدت بالای یرقان برای فرزندان قبلی
  • نخوردن شیر مادر به مقدار کافی روزهای اول تولد
  • نوزادانی که زودتر از موقع به دنیا بیایند (نارس)
  • کودکان با وزن تولد کمتر از ۲۵۰۰ گرم
  • نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت
  • متولدین مبتلا به درجه بالای فاویسم

زردی تا چند روزگی خطرناک است؟

به طور متعارف علائم بیماری معمولا تا 4 روز پس از تولد نمایان میشود و اگر شدت آن کم باشد و بدن طفل نیز مقاومت خوبی از خود نشان دهد معمولا تا 2 هفتگی خوب شده و بر طرف میگردد. البته عکس این حالت نیز وجود دارد یعنی اگر بدن طفل نسبت به بیماری مذکور واکنش خوبی نداشته باشد و یا شدت آن بالا باشد قطعا شدت بیماری افزایش میابد که در این حالت باید به مراکز مربوطه مراجعه نمود.

یکی از دغدغه های والدین این است که زردی نوزاد تا چند روزگی خطرناک است . به طور کلی بچه باید تا دو ماهگی به طور دقیق تحت بررسی باشد چرا که امکان صعود این بیماری تا 2 ماهگی به علت های مختلف وجود دارد ولی زمانهای ضروری جهت بررسی دقیق عبارتند از سه روزه ، چهار روزه ، پنج روزه ، 12 روزه ، 14 روزه ، یک ماهه و دو ماهه یا 60 روزگی.

برای بسیاری از والدین نیز این سوال وجود دارد که زردی نوزاد چند باید باشد تا خطری بچه را تهدید نکند که قابل ذکر است عدد آن بسته به شرایط و همچنین بیماریهای زمینه ای میتواند تغییر کند ولی به طور کلی عدد بیلی روبین کمتر از 8 به شرط اینکه روند افزایشی نداشته باشد مشکلی برای کودک ایجاد نمیکند.

روشهای تشخیص

1- به صورت تجربی

کافیست با انگشت شصت خود پوست کودک را کمی فشار داده و سپس آن را برداشته و بلافاصله به رنگ پوست جای انگشت دقت کنید. چنانچه جای انگشت زردرنگ شد یعنی شدت بیماری بالاست و ضرورت دارد که برای رفع و درمان سریعتر آن اقدام گردد.

2- دستگاه بیلی چک

این دستگاه یک وسیله دیجیتالی است که بدون اینکه نیاز به گرفتن خون از کودک باشد و یا حتی بدون تماس مستقیم با پوست بچه میتواند میزان و شدت بیماری را تشخیص دهد. کافیست پروپ دستگاه را به پیشانی کودک نزدیک کرده و میزان بیماری را اندازه گیری کرد. دقت تعیین بیماری در این روش کمتر از آزمایش خون بوده اما چنانچه دستگاه از نوع مرغوب باشد قابل قبول میباشد.

3- آزمایش خون

یکی از روشهایی که از گذشته تا به امروز برای تعیین یرقان استفاده میشود گرفتن آزمایش خون میباشد. تشخیص بیماری با این روش بسیار دقیق بوده و هیچگونه خطایی ندارد و میتوان نسبت به درمان آن با بهترین روشهای ممکن اقدام نمود.

بچه را به آزمایشگاه برده و متصدی از کف پای کودک چند قطره خون میگیرد. پس از گرفتن خون، بعد از گذشت حدود 2 ساعت جواب آماده خواهد شد. داخل این برگه جواب به صورت دایرکت، این دایرکت و توتال بیان میگردد.

4- جدول زردی نوزاد

یکی از روشهای بسیار ساده که از قضا دقت بالایی نیز دارد تعیین عدد بیلیروبین در خانه با استفاده از جداول مرتبط بوده بدون اینکه لازم باشد از فرزند خود آزمایش خون بگیرید. کافیست به جدول مربوطه مراجعه کرده و از میزان یرقان فرزند خود به طور دقیق مطلع شوید.

سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

درمان زردی نوزاد از مهمترین اولویت های والدینی است که بعد از اینکه از یکی از روشهای ذکر شده متوجه بیماری مدکور و تشخیص علت آن شدید باید سریعا نسبت به رفع و درمان آن به یکی از روشهای زیر اقدام نمایید:

1- طب سنتی در منزل

چنانچه میزان یرقان خفیف بوده و خیلی کم باشد یعنی سطح بیلی روبین خون پس از آزمایش حدود 8 و یا کمتر از آن را نشان دهد میتوان درمان را با طب سنتی و در خانه انجام داد. این روش بسیار محدود و زمان بر بوده و میتواند باعث افزایش مدت زمان بهبودی گردد لذا ضرورت دارد والدین عزیز حتما با مشورت پزشک مبادرت به استفاده از طب سنتی در منزل بکنند که عبارتند از:

1- نور آفتاب

اگر شدت ضایعه خیلی خفیف باشد میتوان کودک را در خانه نزدیک پنجره زیر نور آفتاب به مدت ۱۵ دقیقه و ۴ مرتبه طی روز قرار داد. نور خورشید بیلی‌ روبین خون را شکسته و سپس از طریق ادرار دفع می‌گردد.

2- شیر خشک

اگر یرقان از شیر مادر باشد پزشک مجبور خواهد بود چند روزی آن را قطع کرده و تغذیه با شیر خشک انجام گردد.

3- برگ کلم

برگ کلم خوراکی فواید و خواص فراوانی دارد و مصرف آن برای هر انسانی میتواند مفید واقع گردد اما مهمترین خصوصیت آن درمان زردی نوزاد در منزل است. مصرف کلم و همچنین کاهو برای مادران شیردهی که فرزندشان یرقان دارد بسیار مناسب بوده ضمن اینکه مصرف این خوراکی برای مادران باردار جهت جلوگیری از یرقان مفید میباشد.

4- حجامت

حجامت نوزاد و به خصوص حجامت گوش یکی از روشهای قدیمی و مورد استفاده طب سنتی است.

5- عرق کاسنی

استفاده از عرق کاسنی برای درمان زردی نوزاد یکی از روشهای قدیمیست که در طب سنتی استفاده های فراوان دارد.

6- ترنجبین و شیر خشت

این دو ماده خوراکی نیز از قدیم الایام نیز بین خانواده های ایرانی مرسوم بوده و حتی بعضی از مادربزرگ ها ترنجبین و شیرخشت را به عنوان سیسمونی به نوزادان خود میدادند.

7- انار و لیمو شیرین

مصرف آب انار و آب لیموشیرین نیز بسیار توصیه شده که البته باید توجه داشت که مصرف آنها توسط مادر انجام شود بنابراین مصرف این مواد خوراکی وقتی برای درمان زردی نوزاد در منزل مفید میباشد که مادر از شیر خود به فرزندش بدهد.

8- قطره بیلی ناستر

قطره بیلی ناستر نیز یک قطره گیاهیست که خرید آن از داروخانه ها به راحتی امکان پذیر بوده و مصرف آن هیچ ضرری ندارد و استفاده از آن یکی از روشهای قدیمی طب سنتی درمان زردی نوزاد در منزل است.

9- تغذیه مادر

برای زردی نوزاد چی خوبه مادر بخوره ؟ به طور کلی زندگی مادران به دو بخش زمان بارداری و پس از زایمان تقسیم میشود. مادرانی که باردار هستند میتوانند با رعایت یکسری از اصول تغذیه ای و همچنین ورزشها و نرمشهای متناسب با آن دوران نسبت به کاهش احتمال بیماری فرزند خود پس از زایمان اقدام کنند. اما برای مادرانی که پس از زایمان فرزندشان یرقان دارد علاوه بر درمانهای خاصی که متعلق به کودک میباشد مادر نیز باید بداند چه چیزی بخورد تا فرزندش با سرعت بیشتری بهبود یابد.

2- درمان زردی نوزاد با دستگاه فتوتراپی

درمان زردی نوزاد در منزل

چنانچه پس از انجام آزمایشهای لازم سطح بیلی روبین بالا باشد باز هم میتوان درمان را در خانه انجام داد اما نه به روشهای سنتی بلکه با استفاده از تجهیزات جانبی. بنابراین بهترین و سریع ترین راه درمان زردی نوزاد در منزل استفاده از دستگاه فتوتراپی میباشد که هم نوع بیمارستانی دارد و هم نوع خانگی که البته نوع خانگی آن دارای مزایای فراوانی میباشد از جمله اینکه بچه کنار مادر است و رسیدگی به وی به سادگی انجام میشود ضمن اینکه شیر دادن به بچه زیر دستگاه فتوتراپی در خانه به راحتی امکان پذیر میباشد.

چنانچه شدت بیماری خیلی زیاد باشد

درصورت بالا بودن بیش از حد مجاز بیلی روبین خون ( بالاتر از 20 میلی گرم بر دسی لیتر ) دیگر نوردرمانی اثر گذار نیست. لذا ضرورت دارد که خون تعویض گردد که باید با نظارت دقیق پزشک متخصص صورت گیرد. البته والدین عزیز هنگام مواجهه با چنین شرایطی نباید استرس به خود راه داده و نگران شوند چرا که این امر به راحتی قابل انجام میباشد و قطعا فرزند دلبندشان پس از تعویض خون سلامتی خود را به طور کامل به دست خواهد آورد. در نهایت این پرسش مطرح میشود که چگونه بفهمیم کودکمان خوب شده که میتوان با آزمایشهای مختلف نسبت به بهبودی فرزند خود اطمینان حاصل کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button