شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی

آیا امکان شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی فتوتراپی سه بعدی قرار دارد میسر میباشد؟ آیا نور فتوتراپی خطری برای فرزندمان ندارد؟ آیا فتوتراپی پوست بچه را میسوزاند ؟ با ما همراه باشید تا جواب خود را بیابید.

بعد از اینکه به تشخیص پزشک جهت درمان فرزندتان مجبور به استفاده از دستگاه در منزل شدید ابتدا باید نحوه قرار دادن کودک در فتوتراپی را به طور دقیق یاد بگیرید و مطابق با استانداردهای اعلام شده عمل نمایید. به طور معمول شیر دادن به بچه باید در مدت زمانی که بیرون قرار دارد انجام شود. اما چطور این کار را انجام دهیم تا در زمان رفع زردی خللی وارد نشود؟

بعضی مواقع که کودک ضمن طی زمان یک ساعته استراحت خود علی رغم اینکه به طور کامل تغذیه شده باز هم احساس گرسنگی کرده و گریه میکند. ضمنا بی حالی طفل هنگام فتوتراپی بارها گزارش شده است. در چنین وضعیتی ضرورت دارد تا جاییکه ممکن است شیر دادن انجام شود تا هم گرسنگی اش برطرف شده و هم گریه اش قطع گردد.

شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی

روش شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی

به طور کلی شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه اتفاقا توصیه شده که در این مواقع میزان آن افزایش نیز یابد تا این مشکل زودتر برطرف شود اما میتوان برای این منظور دو حالت متصور شد:

1- نوزاد از مادر تغذیه میکند: ابتدا دستگاه را خاموش کرده و بچه را از آن خارج نموده و شیردهی به طور کامل انجام شود. پس از آن مجددا عملیات درمانی ادامه میابد تا زمانیکه مجموع مدت قرار گیری بچه به 2 ساعت برسد.

2- نوزاد از شیر خشک استفاده میکند: میتوان همانطور که فرزندتان تحت درمان قرار دارد با شیشه شیردهی را انجام داد و هیچ مشکلی ایجاد نمیشود فقط مادران عزیز دقت داشته باشند چنانچه از تجهیزاتی استفاده میکنند که وجود چشم بند ضروریست هنگام شیر دهی چشم بند از چشم کودک خارج نشود چرا که احتمال دارد به چشمش آسیب برسد. بنابراین بهتر است نوزاد برای مدت کوتاهی از دستگاه بیرون آورده شده و پس از اتمام  تغذیه مجددا فتوتراپی ادامه یابد.

اما در انواع جدیدتر تجهیزات فتوتراپی که بدون چشم بند استفاده میگردند امکان شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی وجود دارد بدون اینکه نیاز به خاموش کردن آن باشد. یادآور میگردد طی طول دوره درمان، کودک هرچقدر بیشتر تغذیه گردد بهتر است زیرا بیماریش زودتر خوب میشود. همچنین مصرف بعضی از داروهای گیاهی از قبیل شیر خشت و ترنجبین همزمان با فرآیند درمان مانعی ایجاد نمیکند. ضمنا استفاده از پستانک زیر دستگاه زردی جهت آرام کردن بچه بلامانع است و خطری ندارد.

تغییر رنگ مدفوع

هنگام استفاده از دستگاه فتوتراپی رنگ مدفوع بچه نیز تغییر کرده و تیره میشود که این نشانه خوبی است چرا که نشان میدهد مولکولهای بیلی روبین در حال دفع شدن میباشد. ضمنا مولکولهای خرد شده بیلی روبین پس از خورد شدن و شکسته شدن باید توسط ادرار و مدفوع از بدن کودک خارج گردد به همین دلیل نیز توصیه میگردد که همزمان شیر دادن به بچه نیز افزایش داده شود.

شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی و مدت زمان شیردهی فارغ از اینکه دختر باشد یا پسر به سن، وزن و شرایط جسمی و همچنین شدت جریان شیردهی مادر بستگی دارد. این مدت زمان میتواند از 5 تا 50 دقیقه برای نوزادان مختلف متفاوت باشد اما یک طفل به طور معمول 10 تا 20 دقیقه از پستان مادر تغذیه می نماید.

مادران عزیز باید توجه داشته باشند برای اینکه شیر دادن و مدت زمان آن به حد ایده آل خود برسد باید هر دو تا سه ساعت یکبار و در هر بار نیز حدودا نیم ساعت فرزند خود را تغذیه نمایند. بهتر است مادران این زمان را به دو قسمت تقسیم کرده و از هر دو سینه خود این عمل را انجام دهند. به عنوان مثال یکربع از سینه راست و یکربع نیز از سینه چپ نوزاد خود را تغذیه نمایند تا هم متحمل درد کمتری شوند و هم به سینه های خود فرصت شیرسازی بدهند.

از کجا بفهمم فرزندم سیر شده

  • سینه ها بعد از هر بار تغذیه کاملا خالی و سبک میشود
  • بعد از شیر دهی، طفل کاملا سرحال و شاداب به نظر میرسد
  • قد و وزن کودک با جداول استاندارد برابری میکند
  • تعداد پوشک هایی که بچه خیس میکند نمایانگر میزان تغذیه اش میباشد. به عنوان مثال برای یک نوزاد 5 روزه باید بین 6 تا 8 پوشک در روز تعویض گردد

مدت زمان شیر دادن به بچه حداقل باید تا یک سالگی ادامه یابد. سعی نکنید تا قبل از یکسالگی هیچ ماده غذایی دیگری را جایگزین شیر مادر نمایید چرا که مواد مغذی آن به اندازه ای نیست که بتواند نیازهایش را بر آورده کند. چون کودکان کمتر در نور خورشید قرار دارند با مشورت با پزشک بهتر است هنگام شیردهی ویتامین D نیز بدهید.

یکی از فواید مهم شیر دادن فراوان به طفل رفع یرقان است که البته عمده نوزادان هنگام تولد با این بیماری دست و پنجه نرم میکنند لذا ضرورت دارد مادران به این نکته نیز توجه ویژه داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button