نحوه قرار دادن نوزاد در دستگاه فتوتراپی

چنانچه نحوه قرار دادن نوزاد در دستگاه فتوتراپی به طور صحیح و مطابق دستورالعمل های توصیه شده باشد زردی طی کمترین زمان ممکن درمان میگردد.

بعد از اینکه والدین محترم با آزمایش خون کودک و به توصیه پزشک مجبور به فتوتراپی شدند میتوانند جهت دریافت مشاوره های لازم درمانی و روشهای کاربرد آن با کارشناسان ما تماس بگیرند. بعد از تماس شما، تجهیزات فوق الذکر به آدرس مورد نظر انتقال یافته و مشاوره های لازم و ضروری به والدین عزیز داده خواهد شد.

نکات مهم نحوه قرار دادن نوزاد در دستگاه فتوتراپی نی نی سالم

پس از استفاده از فوتوتراپی طی مدت زمان توصیه شده، میتوان جهت اطمینان از بهبودی کامل بچه از وی مجددا آزمایش خون گرفت. اگر سطح بیلی روبین به اندازه کافی پایین آمده باشد درمان تمام خواهد شد. ضمنا فیلم آموزشی برای آشنایی بیشتر شما ارائه گردیده است که مادران عزیز و والدین محترم را به دیدن آن توصیه می نماییم.

  • دمای اتاق بچه باید حدود 28 درجه سانتی گراد مطابق با دماسنج تنظیم گردد.
  • کلیه لباسهای کودک را از تنش بیرون آورده و کودکتان را کاملا لخت کنید. توجه داشته باشید که حتما پوشک بر تنش داشته باشد.
  • پوششی مناسب مثل چشم بند را روی چشم فرزند خود بگذارید. بعضی از انواع مدلهای پیشرفته که منبع تابش ال ای دی دارند نیازی به استفاده از چشم بند ندارند.
  • برای حصول اطمینان از نحوه قرار دادن نوزاد در دستگاه فتوتراپی به طور صحیح، موقعیت کودک را هر ۲ ساعت تغییر دهید. این کار باعث می شود تا همه قسمت های پوست بچه تحت تابش نور باشد و درنتیجه بیلی روبین با سرعت بیشتری کاهش پیدا کند. گفتنی است مدل سه بعدی به علت تابش نور از سه جهت نیازی به جابجایی بچه ندارد.
  • هر 2 ساعت یکبار فرزند خود را بیرون آورده و به مدت یک ساعت فرصت دارید رسیدگیهای لازم از جمله تعویض پوشک و شیر دهی زیر دستگاه زردی (به روش صحیح شیردهی مطابق دستورالعمل توجه کنید) به میزان کافی را انجام دهید.

بیقراری نوزاد در دستگاه فتوتراپی و نحوه قرار دادن به طور صحیح

عمده تجهیزات قدیمی تر که از لامپهای فلورسنت استفاده میکنند حتما باید چشمبند روی چشم بچه باشد تا آسیبی وارد نگردد که این مضوع میتواند باعث بیقراری بچه شود. البته در دستگاههای مدرن شرکت نی نی سالم این مسئله به طور کامل مرتفع گردیده است چرا که طراحی تجهیزات این مدلهای تولیدی این مرکز به گونه ایست که دیگر نیازی به بستن چشم نیست و بیماری کودک با آرامش کامل رفع خواهد شد.

یکی از سوالاتی که در ذهن ایجاد میشود این است که نوزاد چند ساعت باید در دستگاه زردی بماند که میتوان گفت به طور کلی کودک به مدت 2 ساعت داخل یونیت و یک ساعت بیرون از آن بوده و این روند در طول مدت درمان رعایت گردد. به عبارت دیگر شرایط نگهداری نوزاد باید به گونه ای انجام شود تا پس از اینکه بچه 2 ساعت داخل یونیت ماند به مدت یک ساعت نیز بیرون از آن بوده تا ضمن استراحت، تعویض پوشک انجام شده و شیر دهی و تغذیه کودک به طور کامل انجام گیرد.

 استفاده از تجهیزات فوتوتراپی درمان زردی

در این وسایل منبع تابش نور به عنوان قلب آن عمل میکند و میزان تابش و شدت نور و طول موج نور ساطع شده در زمان مشخص و معین و همچنین نوع منبع تابش نور که میتواند فلورسنت و یا ال ای دی LED باشد در نحوه عملکرد دستگاه فتوتراپی موثر است. همچنین قرار دادن نوزاد به طور صحیح نیز میتواند مدت زمان درمان را به طور محسوسی کاهش دهد.

نحوه قرار دادن نوزاد در دستگاه فتوتراپی

به طور کلی دستگاههای فوتوتراپی با منبع نور “ال ای دی” با داشتن شرایط استاندارد میتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. ضمنا این تجهیزات هر نوعی که باشند وقتی کیفیت بالایی خواهند داشت که نحوه قرار دادن نوزاد در دستگاه فتوتراپی به طور اصولی و صحیح رعایت گردد ضمن اینکه تنظیمات آن نیز باید به درستی آموزش داده شده و انجام شود.

مدت زمان استفاده از آن نیز بستگی به شدت بیماری و همچنین نوع و کاربرد تجهیزات دارد. قطعا دستگاههای با کیفیت تر زمان کمتری برای بهبودی نیاز دارند اما بهتر است که بیشتر از سه روز یا 72 ساعت نباشد. البته اگر تجهیزات مورد نظر از نوع مرغوب بوده و به خصوص لامپ آنها از نوع ال ای دی باشد به زمانهای بیشتر از 72 ساعت اصلا نیازی نخواهد بود و کودک در این فاصله به شرط اینکه دستورالعمل های مربوطه به درستی رعایت گردد کاملا بهبود خواهد یافت.

استفاده از لامپ مهتابی

گاها اتفاق افتاده است بعضی از والدین خودسرانه از مهتابی برای زردی استفاده میکنند و مشوق آنها نیز پدربزرگها و مادربزرگها هستند. این والدین فقط به ظاهر لامپهای مهتابی نگاه میکنند و هیچ توجهی به طول موج ساطع شده از آنها ندارند. این عزیزان بدون توجه و رعایت اصول پزشکی کودک خود را زیر نور مهتابی میگذارند به این امید که بیماری فرزندشان خوب شود.

به این خانواده های عزیز موکدا توصیه میشود که این کار را انجام ندهند چون استفاده از این روش به هیچ عنوان پایه علمی نداشته و نتیجه آن علاوه بر افزایش درجه زردی، سوختگی و آسیب دیدگی پوست فرزند دلبندشان بوده و شرایط را برای درمان استاندارد وخیم تر مینماید چرا که نور ساطع شده از مهتابی دارای اشعه فرابنفش میباشد که به شدت با پرتو اشعه یو وی اثر سو بر پوست ایجاد میکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button