تاثیر نور دستگاه زردی بر چشم نوزاد

قطعا برای نوزادی که یرقان دارد و شدت آن هم بالاست باید از تجهیزات جانبی استفاده کرد اما این سوال مطرح است که تاثیر نور دستگاه زردی بر چشم نوزاد خطر داشته و یا عوارض بدی دارد؟ آیا کنار رفتن چشمبند میتواند باعث آسیب دیدگی بینایی کودک گردد؟ آیا فتوتراپی پوست کودک را میسوزاند؟ در این صورت باید چه کاری آن انجام دهیم؟

برای جواب به این سوال باید ابتدا توضیح دهیم که جدا از انواع بیمارستانی و خانگی، دو نوع تجهیزات درمانی وجود دارد که عبارتند:

  • فلورسنت FLUORESCENT
  • ال ای دی LED

در مدل فلورسنت، منبع تابش یک نوع لامپ شبیه مهتابی است. این لامپها ضمن اینکه موقع روشن بودن حرارت زیادی تولید میکنند اشعه یو وی (فرابنفش) نیز تولید میکنند. نور اشعه فرابنفش فتوتراپی بر پوست و چشم اثرگذار بوده و برای آن مضر است لذا ضرورت دارد هنگام استفاده از این نوع تجهیزات حتما از چشمبند استفاده گردد تا تاثیر آن بر بینایی کودک به حداقل برسد ضمن اینکه قدرت بهبودی کودک در این مدل پایین است.

کنار رفتن چشمبند در این حالت میتواند باعث ایجاد عوارض دستگاه فتوتراپی برای چشم شده و به بینایی کودک آسیب وارد کند. البته امروزه این تجهیزات به تدریج از چرخه درمانی در حال خروج هستند.

تاثیر نور دستگاه زردی فتوتراپی بر چشم نوزاد

در دستگاه های فتوتراپی نوع دوم، منبع تابش اشعه لامپ ال ای دی است. این لامپها بر خلاف مدل فلورسنت اشعه فرابنفش تولید نمیکنند و هیچگونه اثر بد برای پوست ندارند ولی برعکس شدت اشعه در آن بسیار بالاست و تابش مستقیم آن میتواند به بینایی آسیب برساند و لذا پوشاندن آن برای رفع یرقان ضروریست. مدت زمان درمان در این مدل به مراتب کمتر از نوع فلورسنت میباشد و کودک سریعتر بهبود میابد.

تاثیر نور دستگاه زردی بر چشم نوزاد هنگام فتوتراپی

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همچنین نحوه طراحی مدرن، انواع دستگاههای ال ای دی بدون چشمبند وارد بازار شده اند که به بینایی کودک بدون اینکه چشمبند روی آن قرار گرفته باشد آسیبی نمیزنند. در این تجهیزات، بدن بدون لباس ( البته با پوشک ) داخل یونیت رفته ولی سرش بیرون از آن قرار میگیرد در نتیجه تابش اشعه به طور مستقیم به صورت بچه نمیتابد و تاثیر خطرناکی ندارد و در نتیجه ضرورت استفاده از چشمبند در آن منتفی است.

نحوه طراحی این دستگاههای زردی به گونه ایست که اگر چه سر کودک بیرون از آن قرار دارد ولی حاشیه نور به صورتش برخورد میکند و بیماری وی را در کمترین زمان ممکن درمان مینماید. شیر دادن به نوزاد در این مدل فتوتراپی در حین عملیات درمان یرقان بدون هیچگونه مشکلی انجام میشود و خللی در روند درمان ایجاد نمینماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button